Er I enige om fordelingen af opgaver på den restaurant?

08 February 2021 Anders Lundtang Hansen
image

editorial

På en restaurant er der et tydeligt hierarki, det bliver der i hvert fald nødt til at være.

Det kan variere med antallet af ansatte på den givne restaurant, hvilket både kan have noget at gøre med, hvad man har plads til at personale og gæster, men også hvor godt det går med økonomien på stedet.

Måske har man endda også noget sæsonarbejde i perioder, hvor der er heftig aktivitet.

Men der er tydeligt skel på, om man er tjener, opvasker, kok eller restaurantchef, og nogle gange kan titlerne godt overlappe, og man kan hjælpe til, hvor der lige er brug for det, men man skal sørge for sine hovedopgaver først.

Dog er det bare ikke altid, at det bliver så tydeligt med den arbejdsgang, eller en såkaldt leder er dårlig til at sætte sig i karakter, eller vedkommende er helt fraværende, så det bliver lidt anarki, hvordan tingene foregår.

Hvem gør hvad på denne restaurant?

Man kunne måske besøge en restaurant i Saltum og se, hvordan arbejdsfordelingen er sådan et sted.

Er du almindelig gæst, så kan du måske endda få lov til at se, høre og møde dem, som der laver opgaverne og se, hvordan de gør det, så længe du ikke går i vejen.

Men på en anden restaurant kan det måske være, at lederen er dårlig til at uddelegere opgaver eller sætte sig i position, så det reelt er en anden, der gør det, selvom landet ikke burde være sådan.

Det er problematisk, når der ikke er styr på den slags, og selvom det måske forløber fint på restauranten, så er det stadig en lappeløsning, som egentlig ikke er trådt i kraft officielt, men sådan gør man tingene for tiden.

Måske var det på tide, at alle ansatte satte sig ned og tog et møde for at høre, hvordan man kan lave den tydelige arbejdsfordeling på stedet.

More articles