Har dit autoværksted en firmapolitik, og har du læst den?

26 July 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Man glæder sig til at starte sit nye arbejde på et autoværksted, og der findes næsten ikke nogen bedre lykkefølelse, end hvis man lander sig sit drømmejob, som vi forestiller os i dette eksempel, at man har fået ved en ansættelse på autoværksted.

Opgaverne ser man sig frem til at give sig i kast med, møde kunderne, snakke med medarbejderne og hjælpes ad og klare nogle tjanser selv – om det så er ens første arbejde efter uddannelsen, eller man skal til at arbejde et nyt sted for femte gang eller måske er holdt helt op med at tælle dem.

I kølvandet på dette skal man underskrive en kontrakt, men så glemmer man også, at der måske følger noget firma- og personalepolitik med, som det lidt forventes, at man sætter sig ned og læser, om det så kommer til en digitalt eller fysisk.

Nu var det jo måske ikke for at være en læsehest, at man ville arbejde på et autoværksted, men man er også så glad for at have fået arbejdet, at man tænker, at man da vil gøre sit bedste for at lære disse politikker at kende.

Da man åbner dem og skal til at læse, gætter man sig måske pludselig til, at flere ansatte nok heller ikke har læst dem. Det er en masse paragraffer, og hvem kan huske dem udenad? Det minder om de kedelige eksaminer i dansk, man ikke mindes positivt.

Det er påkrævet, at de fleste arbejdspladser har nedfældet den slags politikker, så måske har en tidligere eller nuværende medarbejder i ledelsen eller sekretariatet skrevet sådan en politik ned for denne arbejdsplads.

Men måske kan det også tænkes, at de politikker er blevet hentet fra nettet fra en andet firma, og så er navnet på firmaet bare blevet ændret.

Det er op til dig selv at læse den, men ville det være fedt at blive snuppet i ikke at have læst i hvert fald de vigtige områder, som de andre medarbejdere også kender til? 

More articles